Әріптестер қалжыңы
Баяғыда Өтешқали Атанбаев деген ұзақ жылдар бойы партия, совет саласында үлкен қызметтер істеген бір кісі болыпты. Өзі қалжыңбас, әзілкеш, әдебиет пен өнерден хабары мол зерделі азамат екен. Бойындағы бар міні – шашы сирек, желкесіндегі көзге көрініп тұратын ұрасы бар, лақса кісі болса керек. Сол кісі Қаражат министрі болып қызмет жасап жүрген шақта әдебиет зерттеушісі, білгір ғалым Ілияс Омаров (1912 – 1970) Мәдениет министрі екен де, әзілдері жарасқан соң екеуі қалжыңдасып ойнай беретін көрінеді.
Бірде Үкіметтің жиналысында отырған кезде министр Омаров министр Атанбаевқа мынадай «записка» жазып жіберіпті:
«Шашың бар көк текенің қылшығындай,
Желкең бар жесір әйел тұмсығындай,
Қыз көрсең айналасың үйіріліп,
Кемпірдің жіп иірген ұршығындай».
Сен де бір қызық адам екенсің!.. Ақша жоқта үйге мебель алып…
Ақын Нұтфолла Шәкенов (1928 – 1983) бірде таңертең маңдайы құрысып, желкесі тырысып, басы мең-зең төсектен тұрады. Тұрған бойда:
– Бәйбіше, шалыңды өлтірмейін десең бас жазар бірдеңе тапсаңшы? – дейді әйеліне дауыстап.
– Үйбай-ау, Нүкесі-ау, біздің үйде не тұрушы еді, кеше достарыңмен бәрін сарқып қойдыңдар емес пе! – дейді әйелі алақанын жайып.
Мұндай тығырықтан шығудың жолын ойлап, басы қатып отырған Нұтфолла:
– Әй, бәйбіше, кеше үш сом бар еді ғой сенде, соны берші, дүкенге барып, басымды жазып келейін, – дейді.
Әйелі азар да безер болып:
– Нүкесі-ау, ол үш сомға кеше нан жаятын оқтау алып қойып ем, – дейді.
Сонда Нұтфолла:
– Сен де бір қызық адам екенсің!.. Өзі ақша жоқта үйге мебель алып… – деп әйеліне Нүкең қатты ренжіпті.
***
Жазушы Ғабдол Сланов (1911 – 1969) баяғыда «Жұлдыз» журналында қызмет істепті. Бірде бір жетіге оңтүстік жаққа командировкаға кетіп, сол кеткеннен мол кетсе керек. Хабар-ошар жоқ, арада бір жарым ай өткен соң ғана сүйретіліп Алматыға жетеді ғой.
– Иә, Ғабеке, қайда болдың, қайдан келдің, сайра, кәнеки? – дейді «Жұлдыздың» сол кездегі бас редакторы Сырбай Мәуленов жоғалған қызметкерін шақырып алып.
– Басеке, айып менен, – дейді Ғабдол кешірім өтініп, – Қызылқұмның қиыр бір шетіне шығып кетіп… бір қойшының үйінде «тойлаңқырап» жіберіппін. Қойшы да бір аңқылдаған сабаз екен, уақыттың қалай өткенін аңғармай қалыппын.
Сонда Сырбай алақанын жайып, көкке қарап:
– Айналайын, Ғабдол,
Әйтеуір бар бол!
Құдай тағала бұл Ғабдолды
Жоғалтпай тағы, жар бол! –
деп бата тілеп, бөлмесінен қуып шығыпты.
Ажал деген баяғы баянкаматтың пәбескесі секілді ғой…
Жазушы, аудармашы, әрі танымал журналист Сарбас Ақтаевтың әкесі тоқсаныншы жылдардың басында тоқсан жасқа жетіп дүние салыпты. Әкесі тірі кезінде Сәкең Көкшетауға барған сайын қалаға соқпай, алдымен аудандағы әкесіне барып, сәлем береді екен. Сосын әкелі-балалы екеуі әзіл-қалжың аралас әңгіме-дүкен құрып, өткен-кеткенді еске алып бір жасап қалысады.
Сәкең ел жаққа бір барғанында тоқсанға таяп қалған, әйтсе де, мықтылық көрсетіп, сыр бермей шапқылап жүрген әкесіне:
— Мына ұлыңның да елудің ішіне молынан енген жайы бар. Әке, сен енді ақырына дейін шыдап, пенсияға шыққанша мені асырай тұр… Содан кейін пенсиясын беріп, өкімет өзі-ақ асырай жатар, — депті әзілдеп.
Сонда ақсақал кеңк-кеңк күліпті де:
— Оған мен шыдар едім-ау. Бірақ ажал деген баяғы баянкаматтың пәбескесі секілді ғой, ай-шайға қарамай ала жөнелсе — пенсияға жеткізбеді деп ренжіме, балам, — деп жауап беріпті.
***
1958 жылдың көктемінде Ғабит Мүсірепов КСРО Жоғарғы Советіне депутаттыққа кандидат болып тіркеледі де, қасына ақын Мұзафар Әлімбаевты ертіп, шағын самолетпен Мәскеуге ұшады. Бірақ самолеттері апатқа ұшырайды да, абырой болғанда, Қызылқұмның шағылына құлап, жолаушылар аман қалады. Аман қалған жолаушылар торғайдай тозып, құмды кешіп, әлдебір ауылға жетеді. Бой жазып, демалған соң Ғабең мен Мұзағаң ауылдың дүкеніне кіреді. «Іш киімім тозып жүр еді» деп, Ғабең ағараңдаған бірдеңені құлаштап өлшеп жатқан кезде, Мұзағаң оның бағасын біліп алып, сатушыға ақшасын төлейді. Мұны байқап қалған Ғабең:
— Әй, кедей (ол кісі Мұзафарды ылғи да осылай атайды екен), сен не істеп жатырсың? Немене, байып кеттің бе? — депті.
Сонда Мұзағаң:
— Әлі байи қойғам жоқ, Ғабе. Бірақ, «қазақтың Ғабитіне дамбал сатып алып бергем» деген атақтың өзі неге тұрады. Сол атақ үшін ақша төлеп жатырмын, — деген екен.
***
Ақын Сырбай Мәуленов ұзақ жылдар бойы басшы қызметтерде болған кісі ғой. Сол Сырағаң зейнеткерлікке шыққаннан кейін, бірде өзінің жақсы көретін талантты інісі Ұлықбек Есдәулетовті қасына ертіп, көше бойлап келе жатса, қарсы алдынан құрдасы Жұбан Молдағалиев (1920— 1987) ұшыраса кетеді.
— Иә, Сырбай, денсаулығың қалай? — дейді Жұбағаң амандасып.
— Жаман емес… Бірақ осы соңғы кезде тізем қақсап, болмай жүр, — дейді Сырағаң да кұрдасына мұңын шағып.
Сонда Жұбан:
— Кезінде талайларға тізенді батырғасың ғой тегі… Тізең ауырса — соның акысы да, — депті қалжыңдап.
Жаман болсаң қаларсың, суға кетіп…
Алпысыншы жылдардың басында, жаздың жаймашуақ бір күнінде Ғабит Мүсірепов, Сәбит Мұқанов, Кұрманбек Сағындықов және Сырбай Мәуленов Жамбыл облысы Қордай ауданындағы Сәлімгерей Тоқтамысов басшылық жасап жүрген совхозға қонаққа барады. Сәлімгерей кезінде бірер облыстың бірінші басшысы болған, кейін жазықсыз қудалауға түскен, әдебиет пен өнер десе, ішкен асын жерге қоятын заманының көргенді, зиялы азаматы болса керек. Қонақтарды құрақ ұшып қарсы алып, хал-қадірінше күтеді. Күн аптап ыстық болғандықтан, ақын-жазушылар түс әлетінде совхоз іргесіндегі каналға барып, салқын суға түседі. Алдында салқын тиіп, аздап сырқаттанып жүргендіктен, Сырбай суға түспей, жағада отырып қалады. Суға түсіп жүрген Ғабеңді қатты ағыс кенет иірімге қарай қақпақылдайды. Ғабең де барын сала жанталасып, бір бүйірлеп, жиекке қарай ұмтылады. Жар жағалап жүгіріп келе жатқан қалжыңқой Сырбай:
– Жақсы болсаң, келерсің судан өтіп,
Жаман болсаң, қаларсың суға кетіп, —
деп өлеңдете айғай салыпты.
Ғабең әзер дегенде діңкесі құрып, жағаға шығады. Шыққан бойда:
— Біреу иірімде жанталасып жүрсе, сенің өлеңдетіп қуанғаныңа жол болсын? — дейді кәдімгідей ренжіп.
Сонда Сырбай:
— Ау, Ғабе, сізді каналдың суы түгілі, мұхиттың суы да жұта алмасына сенімдімін ғой мен, – деген екен.
***
Қазақстан Жазушылар одағының басшылығына қос Ғабең — Ғабит Мүсірепов пен Ғабиден Мұстафин екі-екі реттен келгені баршаға аян (екі жолы да Ғабитті Ғабиден ауыстырып отырған). Бірінші хатшылыққа екінші жолы сайланғанда Ғабит Мүсіреповті қаламгерлермен «таныстыруға» сол кездегі Орталық Комитеттің хатшысы Нұрымбек Жанділдин ертіп келіпті. Осылай да осылай, сіздерге бірінші хатшылыққа біз Ғабит Мүсіреповті ұсынып отырмыз, соған қалай қарайсыздар дейді ғой, қалыптасқан дәстүр бойынша хатшы топ ортаға ұсыныс тастап.
Жиналған қаламгерлер бірінен соң бірі шығып, Ғабеңді жер-көкке сиғызбай мақтай бастайды. Сырбай Мәуленов ол кезде Одақтың партия үйымының хатшысы екен, бір бұрышта үнсіз отырып қалыпты, соны байқаған Жанділдин:
— Бұл жөніндегі парткомның пікірін білсек деп едік, олардың пікірі қандай екен?— дейді Сырбайға шүйіліп.
Сонда Сырағаң иығын бір қиқаң еткізіп, ырғатылып орнынан тұрыпты да:
— Бәрі де жөн ғой… Одаққа бастық болу осы Ғабеңнен қалған шаруа емес пе еді… Бұл кісінің мінезі Памирдің ауа райы секілді тым ыстық та болмайды, тым суық та болмайды. Үнемі жанға жайлы қоңыр салқын боп тұрады. Парткомның пікірі осы!— деп орнына қайта жайғасыпты.
***
Халқымыздың аяулы перзенттері Қанабек Байсейітов (1905—1978) пен Күләш Байсейітова (1912—1957) қазақтың бар жақсы қасиетін бойларына жинаған қонақжай, ақ көңіл, дос-жарандарымен соңғы дүниесіне дейін тең бөлісетін ғажайып дарқан жандар еді деседі. Осы кісілердің үйіне бірде «амандасамыз» деп бір топ ақтөбелік өнерпаз жастар қонаққа келіпті. Қанабек пен Күләш жас артистердің алдына дастарқан жайып, тәтті-дәмдінің бәрін қойып, шама-шарқынша құрмет жасайды. Түннің бір уағы болып, өнерпаз жастардың Ақтөбеге қайтатын мезгілі де жақындайды.
— Күләш, мен іні-қарындастарымды сыртқа шығарып келейін, — деп, Қанабек үстіне желбегей шапан, аяғына кебісті іле салып, жастармен бірге далаға шығып кетеді.
Қанекең сол кеткеннен мол кетіп, бір жеті бойы жоғалыпты.
Сөйтсе, Канабек жастардың «Қанеке, Қанеке» деп қолпаштауына көңілі елітіп, олармен бірге әуежайға қалай келгенін, Ақтөбеге қалай ұшып кеткенін аңғармай қалыпты.
Ертесінде басы ауырып оянып, көзін тырнап ашып, дауыстап Күләшті шақырады. Лып етіп, Қанекеңнің қасына жігіттердің біреуі жетіп келіпті.
— Сен, бала, кімсің? — депті Қанекең.
— Ойбу, Қанеке-ау, ініңізбін ғой… ініңізбін. Ақтөбелік артистерміз ғой біздер. Кеше таныстырып едік қой өзімізді, — деп әлгі жігіт жік-жаппар болады.
— Е, есіме енді түсті… Кешір інім, соңғы кезде ұмытшақ боп бара жатырмын, — дейді Қанекең кешегі жайды әзер дегенде есіне түсіріп. — Сонда сендер біздің үйде қонып қалғансыңдар ма? «Түнде самолетке барамыз, Ақтөбеге ұшамыз» деп отырғандарың қайда? — деп сұрайды Қанекең тағы да.
— Қанекесі-ау, рас айтасыз, біз самолетпен түнде ұшып кеткеміз,— дейді жігіт.
— Қайда ұшып кеттіңдер?
— Ақтөбеге, Қанеке.
— Сонда мен қайда жатырмын?
— Ақтөбеде,Қанеке.
Ол кезде, елуінші жылдары, көлік тапшы, самолет Алматыға жұмасына жалғыз-ақ рет қатынайды екен. Содан Қанекең амалсыз ақтөбелік артистердің арасында қонақтап, бір аптадан соң ғана үйіне қайтқан екен.
***
Қазақ поэзиясының шамшырақтарының бірі Қасым Аманжолов (1911—1955) елуінші жылдардың басында сталиндік жандайшаптардың талқысына көп түсіпті. «Ұлтшыл» деп айып тағылып, көп сыналыпты. Осындай жадап-жүдеп жүрген шағында, бірде сырлас бір досына:
— Мені сынап жүргендердің бәрі де менше жазғысы келеді, бірақ, амал қанша, жаза алмайды. Сосын да мені сынайды, — деп мұңын шағыпты.
***
Ақын Жақан Сыздықов (1901-1977) аздап ішімдікке әуестігі бар, бірақ ішімдікті оншалықты көтере алмайтын, бір-екі рюмкеге кәдімгідей мас боп қалатын кісі екен. Сырбай Мәуленов сол ағасымен үнемі қалжыңдасып, әзілдері жарасып жүретін секілді. Бірде Сырбай Жақан туралы былай деп өлең шығарыпты:
– Кафелерге үнемі,
Кете алмайды түстенбей.
Жүз грамға жүреді,
Екі литр ішкендей.
Жобаның жүргізушісі – Әлібек Асқаров
(Жалғасы, басы газеттің №133, 136, 139 сандарында жарияланды)