Тарих

Алашқа адал қызмет еткен Отыншы Әлжанов

Алашқа адал қызмет еткен Отыншы Әлжанов

ТЕКТІЛІКТІҢ ТАМЫРЫ ТЕРЕҢДЕРГЕ ТАРТАДЫ

Енді бір айтатын нәрсе, Отыншы Әлжановтың туыстары жөнінде. Бұл туралы деректерді мақалаларда және ел ішіндегі әңгіме білетін азаматтар жазған кітаптардан кездестіреміз. Бірақ бұларда бір-бірлеріне қарама-қайшы ойлар айтылған.
Отыншының сүйегін ескіше таратсақ, Мұрын – Жолымбет – Назар – Жанболат – Тоқабай – Жомарт – Бәйел болып келеді. Оның ұлы әкесі Нұранұлы Сақау деген кісіден Мұхаметжан, Ізғұтты (Шибай) және Әлжан туады. Осы үшеуінің үлкені Мұхамеджанның Мәзмұхамед (Мәзіке) және Әзмұхамед (Әзіке) деген ұлдары болған. Мұхаметжанның Мәзмұхамедінен Жүмәділ, Ғабділманап, Қамза, Жағыпар деген ұлдар және Күлбәй, Күлімхан және Күлзада есімді қыздар туған. Бұлар Отыншы Әлжановтың ет жақын немере туыстары. Осылардың ішіндегі інісі Жүмәділдің тәрбиесіне Отыншы өзі көңіл бөледі. Жүмәділ ағасы Отыншының қолында тұрып, Лепсі гимназиясында оқыған. Бұл туралы Орталық мемлекеттік архивте деректер сақталған. Жүмәділ Мұхаметжанов заң саласында қызмет атқарған. Бұл кісі 1937 жылы Семей облысы прокурорының көмекшісі болып тұрғанда ұсталып, 1938 жылы алашордашы және Отыншы Әлжановтың інісі, «халық жауы» деген үкіммен айыпталып, Бұрындайда атылған. Әйелі Рахима сегіз жыл Гүлбаћрам Сейфуллинамен және т.б. бірге АЛЖИР-де болды.
Жүмәділ Мұхаметжановтың кенже інісі Жағыпар Мұхаметжанов та ерекше тұлға. Жағыпар Мұхаметжанов қарымды журналист, әрі екі тілді (қазақ, орыс) сонша жетік білетін майталман аудармашы ретінде танымал болған. Ол 1930-шы жылдардың екінші жартысына дейін республикалық «Лениншіл жас» газетінде қызмет істеген. Ағалары Жүмәділ мен Ғабдіманап ұсталғаннан кейін, Москваға кетуге мәжбүр болады. 1940 жылы КСРО Жоғарғы Кеңесінің ведомстволық «Известия» газетіне аудармашылыққа шақырылады, кейіннен оның қазақ бөлімін басқарады. Москва кезеңінде оның табиғи дарыны жарқырай ашылады. Сол жылдардағы оның аудармашылық қызметі оны Мұхтар Әуезовпен, Сәбит Мұқановпен, Әбдіжәміл Нүрпейісовпен, Асқар Тоқмағамбетовпен, Вера Кетлинскаямен, Леонид Соболевпен, Константин Симоновпен, Қалтай Мұхаметжановпен, Қуандық Шаңғытпаевпен және т.б. жақындастырады. Оның табиғи дарынының еркін ашылуының бір көрінісін Мұхтар Әуезовтің «Абай жолы» эпопеясының бірінші бөлімін орыс тіліне аударуынан көреміз. Оның жерлесі, ардақты ағасы ұлы Мұхаңмен араларындағы шығармашылық және достық байланыс сол кездерде басталыпты. Өзінің «Семей таңында» басылған «Мұқаңның ризалығы» (23.09.87) мақаласында осыларды айта отыра, Мұхтар Әуезов қайтыс болғаннан кейін, оның қызы Ләйләнің үйіне барғанда, ол күйеуі Асқар Қонаевқа: «Мына кісі папамның досы болатын» деп таныстырғанын үлкен сезіммен еске түсіреді. Оның кереметтей дарынының бір қырын Василий Янның «Чингизхан», «Батый», «К последнему морю» трилогиясын қазақ әдеби тілінің мәйегімен аударуынан көреміз. Аға ұрпақ бұл әдеби туындыларды жақсы біледі. Қазақ тіліндегі осы кітаптардың аударма екендігіне сену қиын. Өмірінің соңғы жылдарында бұл кісі Семей қаласында тұрды. Артында ұрпақ қалған жоқ. Жалпы, Отыншы Әлжановтың осы туыстарына Сталин зұлматының тигізген зардабы сондай, Мұхаметжанның қара ормандай еркек кіндікті тұқымынан бүгіндері ешкім де қалмады. Осы жолдарды жазып отырған менің анам – Шәмшияның шешесі, нағашы әжем Күлзада Мәзікеқызы Мұхаметжанның немересі еді.
Отыншының әкесі Әлжанның ортаншы ағасы Шибай бүкіл Құнанбай әулетін «Абай жолы» арқылы білетін қазақ жұртына Ізғұтты атымен таныс. Шыңғыстаудағы Тобықты елі, оның ішінде Ырғызбай табы және Тарбағатай бауырындағы Мұрын, Қыржы елдерімен ежелден қыз беріп, қыз алысқан құдандалылар.
Ертеде Отыншының ұлы әкесі Нұран деген кісі, ұлдарының бірі – Сақауға Ырғызбайұлы Өскенбайдың Тайбала деген қызын айттырады. Екі жағы да бұған келісіп, құдалар атанады. Қыздың ағасы Құнанбай Өскенбайұлы болатын. Екі жақ жастардың кәмелетке келуін ғана күтеді. Сөйтіп жүргенде, Тобықты жағы қыздарын айттырған жағына бермейтін болып қалады. Бұл туралы бұрыннан болған әңгіменің көбінде «Ырғызбайлар қыздың баратын жағын өздеріне тең көрмей, қызды бергісі келмепті. Бірақ Тайбала ақылды және аса өжет болып өсіп, бойжеткен кезде, жағдайдың солай болғанын білген көрші елдер қызды өздеріне айттырмаққа сөз сала бастапты. Осындай жағдайды көрген адуын Тайбала: «Менің басымды саудаға салатын бос адам емеспін, айттырған жерім бар, рұқсат болса, сонда барам, әйтпеген күнде күйеуге шықпаймын», – деп отырып алады. Туыстары еріксіз ұзатуға көніп, содан Тайбала ұзатылып кете барған екен, өкпелеген ағасы Құнанбай құдаларына ұзақ уақыт бармай жүріп, кейіннен барған. Сол жолы жиені Шибайды өзіне іні қылуға құдаларынан сұрап алып келген соң, бүкіл ырғызбайларға баланы таныстырып, біреуің де жиен демейсіңдер деп нықтап, оған Ізғұтты деген атты берді», – деп айтады. Ал Ізғұттының қандай азамат болғаны «Абай жолы» эпопеясында да тамаша айтылған және қазіргі Абай ауданы жеріндегі ескіні жақсы білетін жандардың жадында да жақсы сақталған.

БІР АУЫЗ СӨЗ ЕЛ АРАСЫН АШАДЫ…

Осыдан шамасы он бес жылдай бұрын ғана өткеннен және өз туыстарынан мол хабары бар 90-ның жуан ішіне кірген Отыншы Әлжановтың шөбере туысы Жорғатай ақсақал және немере қарындасы Бижамал Ыдырышқызы Әзмұхамет немересі ортамызда жүріп еді. Осы адамдар туыстары Отыншыға байланысты талай әңгімелерді білетін және ағалары туралы мақтанышпен айтып отырар еді.
Бірде мен нағашы әжем Күлзада Мәзмұхаметқызының немере апайы Бижамал Ыдырышқызынан баласы Шегедеков Бағланның үйінде отырғанда Ізғұтты туралы сұрадым. Сонда ол кісі Тайбаланың біздің елге келін болып түсуіне байланысты айтылғандардың дұрыс емес екендігіне көзімізді жеткізе өз білетінін айтып еді. Ол кісінің айтуынша, Тайбала атастырылған күйеуі Сақаудан бірер жас кіші болған көрінеді. Сақау ержеткен соң, оның әке-шешесі Шыңғыстаудағы құдалардан қызды өздеріне берулерін сұрайды. Тайбала ол кезде он үш-ақ жаста екен. Сол кездегі дәстүр бойынша кейде айттырылған қалыңдықты ертерек, 12-13 жасында келін қылып түсіру әдеті болыпты. «Бірақ ондай жас адамды кәмелетке жетпей күйеуімен қоспайтын, жас келін 15-16-ға келгенше енесінің жанында, ірге жағында жататын», – деп Бижамал апамыздың сондағы айтқаны есімде. Тайбаланың шешелері қыздарын аяп, ерте беруге қарсы болады. Сөйтіп жүргенде Сақаудың әке-шешесі ұлдарына сол мұрынның ішіндегі біреудің қызына құда түседі де, алып береді. Осыны Өскенбай үйі естиді. Бұлар өздерінің қыздарының Сақау үйінің босағасын келін ретінде бірінші болып аттамайтындығына қатты намыстанады. Алыста жатса да, араласып отырған құдалардың арасына кірбің түседі. Келді-келді қызды бермейміз дегенге де келеді. Сөйтіп, құдалық үзілген сияқты болып жүргенде, Тайбала да бой жетеді. Енді «басы бос» сияқты қызға қызығушылар, Өскенбай үйімен құда болғысы келетіндер ақырындап Тайбалаға сөз сала бастайды. Міне, әркім әртүрлі айтатын Тайбалаға қатысты әңгіменің шындығы осылай болған көрінеді. Ал ел айтып жүрген оқиғаның бұдан арғы өрбуі Бижамал шешейдің айтқанымен бірдей шығады. Шынында, ақылды да, адуын қыз айттырылған жеріне ғана баратынын айтып отырып алған. Бұған оның туыстары еріксіз көнген. Тайбала шешемізді біздің әулетте «молда апа» дейтін деп Бижамал шешей еске түсіріп еді. Тайбала шынында, өте ақылды, намысшыл, қасиеті үлкен адам болыпты.
Бижамал апамыз сол жолы Ізғұтты ұрпақтарының Шыңғыстаудан Тарбағатайға (Ақсуат жеріне) қайтуының себептерін де айтқан еді. Ізғұттының Қажықайдар деген ұлы бастаған ұрпақтары облыстың прокурорының көмекшісі болып істейтін, әкелерімен бірге туысатын Мұхаметжанның немересі Жүмәділді тауып алып, байланыса бастайды. Олар өздерінің Шыңғыстаудан Ақсуат өңіріне көшкісі келетіндерін айтады. Оған себеп, Тәкежанның Әзімбайының бір баласының (Бердештің) үлкен өкпе тудырған шымбайға батқан сөзі болған. Бұған Қажықайдардың:
«Ассалаумағалейкум, Қажы ағамыз!
Тірлікте Мекке көрген көп бағаңыз.
Кешеде сөз естідім Найман деген,
Ізғұтты менің әкем қайдан келген?
Найман деген бар ма еді қаперімде,
Бұл сөзді естіп қалдым қапелімде.
Найманнан шыққаннан соң күн-күн сайын.
Енді мен тобықты боп жүре алмаймын,
Қажеке-ау, туралығын айтып берсең,
Басымның аманында ел табайын» – деп Шәкерім қажыға айтты деген сөздері дәлел.
Жүмәділ Мұхаметжанов сол кездегі Сақау әулетінің үлкені, әкесі Мәзмұхаметтің інісі Әзмұхаметке (Әзікеге) хабар береді. Содан елден Ізғұтты балаларын көшіріп әкетуге Әзмұхамет бастаған туыстары келеді. Олар сол кездегі Ырғызбай әулетінің үлкені Шәкерім қажыға сәлем беріп, Ізғұтты балаларының шақыруларымен келгендерін айтады. Ізғұтты балалары рұқсат сұрайды. Шәкерім қажы ол кезде елмен жайлауға шықпай, жалғыз үй, оқшау өмір сүрген кезі екен. Көбіне қағаз жазатын көрінеді. Шәкерім қажы Ізғұтты балалары рұқсат сұрағанда: «Елге ел қосылса – құт, елден ел кетсе – жұт» деуші еді, мұны қайдан шығардыңдар? Абай ағам тірі болса, бұларыңа не дер еді?» деп көз жасы сақалынан тарамдап ағып, жылаған екен (Шәкерім ұзын салалы сақалы бар кісі екен деп біздің кісілер айтып келді дейді Бижамал апамыз). Әзімбай балаларының қылығын біліп отырған қажы Ізғұтты балаларының бекініп алғанын көріп, рұқсат деп батасын береді. Ізғұтты балаларын біздің ел (Мұрын – Тоқабайлар) аса құрметпен қарсы алып, ұлан-асыр той жасапты. Той осы күнгі Тассай, Өрнек тұсында 1927 жылдың шілдесінде болған көрінеді. Бірақ көп ұзамай 1928 жылдан басталған зобалаң елді «Байтал түгіл, бас қайғы» дегендей жағдайға түсіріп, содан Ізғұтты балалары Қытай жеріне кетуге мәжбүр болады. Олар туған елге 1962 жылы ғана қайтып оралады.
Сөйтіп, осы мақалада Отыншы Әлжановтың орталарынан тамаша азаматтар шыққан туыстарын да айта кетуді жөн санадық.
Сөз жоқ, Отыншы Әлжанов – қазақтың біртуар ұлы, алаш арыстары қатарынан өз орнын алуға лайықты қайраткер. Көрнекті ғалым Тұрсын Жұртбайдың: «Әлихан, Ахмет, Міржақып, Мұхамеджан, Халел, Жаћанша, Жақып, Отыншыла𠬬– ХІХ ғасырдың аяғы мен ХХ ғасырдың басындағы ұлттың рухани көсемдері еді» деген тұжырымы Отыншы Әлжановтың қайраткерлігіне берілген нақты бағасы болады (Жұртбай.Т. Талқы. –Алматы. 1997. 76 б.).
Сондықтан да, алда тұрған Алашорданың 100 жылдығын кең көлемде атап өту қарсаңында алаштың Отыншы Әлжановтай біртуар перзентінің қастерлі есімін ұрпақ жадында қалдыру мақсатында ол қаза тапқан Үржар ауданының жерінде оған арнап ескерткіш орнатылса, Өскемен мен Семей сияқты қалаларда және Үржар, Мақаншы, Ақсуат сияқты үлкен елді-мекендерде көше атауларын күрескердің есімімен атаса, бүгінгі біздердің азаттық үшін күрескен арыстарға жасаған тағзымымыз болар еді.

Мұхтарбек Кәрімов
Семей.

(Соңы, басы сайтта 8 сәуірде жарияланды)

Осы айдарда

Руханият

АЛАШҚА АДАЛ ҚЫЗМЕТ ЕТКЕН ОТЫНШЫ ӘЛЖАНОВ

АЛАШҚА АДАЛ ҚЫЗМЕТ ЕТКЕН ОТЫНШЫ ӘЛЖАНОВ

XX ғасырдың басында дүниеге келген ұлт-азаттық күресінің жаңа кезеңі – Алаш қозғалысы тарих сахнасына туған халқының тәуелсіздігі жолындағы күреске бүкіл саналы ғұмырларын арнаған Әлихан Бөкейханов, Ахмет Байтұрсынов, Міржақып Дулатов сияқты ұлт көсемдерімен қатар, небір табанды күрескерлерді алып шықты. Солардың бірі – Отыншы Әлжанов еді.
Отыншы Әлжанов 1873 жылы бұрынғы Семей облысы, Зайсан уезінің Нарын болысында (қазіргі Шығыс Қазақстан облысы, Тарбағатай ауданы, Ақсуат ауылдық округі) Әлжан Сақауұлының ауқатты отбасында дүниеге келеді. Заман ағымын жақсы түсіне білген әкесі Әлжан Отыншыны жасынан өнер мен білім іздеуге баулиды. Отыншы Зайсандағы ер балаларға арналған орыс-қазақ училищесін 1887 жылы үздік бітіріп, білімін одан әрі жетілдіре түсу мақсатымен Омбы гимназиясын, Омбы мұғалімдер семинариясын бітіріп шығады.
Омбыда қызмет істеп жүргенде Отыншы Омбы уезінің беделді адамы Дүйсебай қажы Кемеңгеровтің қызы Әлдияға (азан айтып қойған аты – Нұржамал) үйленеді.
Отыншы туралы зерттеулер жасаған Қайырбек Кемеңгер: «Омбыда отбасын құрып, ұрпақ сүйген Отыншы 1907 жылы бауыр басып қалған осы шаһардан кетуге мәжбүр болады. Көп жылдар жемісті еңбек еткен қаланы неге тастап кетті деген сұраққа толық жауап беру әзірше қиындық туғызады. Бір атадан жалғыз Отыншының осы жылы әкесі қайтыс болады. Мүмкін туыстарының шақыруымен еліне қайтқан болуы керек» деген болжам жасайды (Қ.Кемеңгер. Омбыда оқыған қазақтар. Астана. 2007, 15 б.).
Дегенмен, Отыншының елге оралу себебін оның өз сөзінен іздеген жөн сияқты. Ол 1909 жылы Дала генерал-губернаторының атына жазған өтінішінде: «Как убежденный сторонник распространения русского просвещения в степи я решился оставить очень выгодную и спокойную службу в суде и поработать на учительском поприще, чтобы по мере возможности осуществить на деле свои мысли и убеждения. Бывшее в 1907 году в Омске частное совещание для выяснения киргизских нужд ускорило мое желание» деп, елге оралу мақсатын ашық мәлімдейді (Движение Алаш. Сборник материалов судебных процессов над алашевцами. Алматы. 2011. 1 том, 131б.)
Отыншы да қазақ баспасөзіндегі алғашқы қарлығаштардың бірі. Ол «Дала уалаяты» газетінде (1888-1902 жж.) жазған еңбектерін жариялап тұрды. Отыншы Әлжанұлының артында баспа бетінде қалған еңбектеріне қарай отыра, біз оның үлкен публицист екендігіне көз жеткіземіз.

ОТЫЗЫНДА ОТҚА ОРАНҒАН ОҒЛАН

Отыншы заманауи білімнен кенде қалған өзінің туған еліне келісімен ағарту жұмысына бел шеше кіріседі. Ол Санкт-Петербургте 1907 жылы өткен мәжілісте тағы да сөйлеп, «бұратана халықтарды» оқыту туралы «Ережеге» сын айтып, қазақ мек¬тептерінің жұмысын қадаға¬лайтын инспекторлық орын-ға қазақ мұғалімдерін таға¬йындау, қазақ мұғалімдері¬нің құқын және діни сабақ¬тарды беретін мұғалімдердің жалақыларын орыс мұғалім¬дерінің құқы мен жалақы¬ларымен теңестіруді және басқа да өзекті мәселелерді ортаға салады. Дала өлкесіндегі миссионерлік бағыттағы оқу жүйесінің зардапты әрекеттерін әшкерелейді. Қандастарының келімсектерден көріп отырған зорлық-зомбылықтары туралы да ашына мәлімдейді. Мектеп ісін жолға қоюда көптеген шаралар ұйымдастырып, мектеп ашуға ел байларын жұмылдырады.
Ол тек ұстаздықпен айналыспай, істі болған, зәбір-жапа шеккен қазақтардың мұң-мұқтажын жоқтап, оларға нақты көмек береді. Көкпектіде тұрып жатқан орыс мұжықтары мен татар көпестері және қала тоғышарлары қазақтардың жаз жайлауға шығатын жерлеріне ешқандай ақы төлемей малдарын бағып, қалай болса, солай пайдаланып, қазақтарды басынып, астамшылық жасады. Бұған ашынған О.Әлжанов заң жүзімен жерлестерінің мүддесін қорғауға кіріседі. Патша әкімдерінің жергілікті қазақтарға жасап отырған әділетсіздіктерін айтып, жоғарғы орындарға үнемі шағымданумен болады. Бірақ, отаршылдық озбырлық етек алған заманда бұдан ешқандай нәтиже болмайды. Оқыған қазақтың бұл әділетті қимы¬лынан қауіптенген және қазақ жерлеріне одан әрі мал жаюға мүдделі Көкпектінің орыс пен татар байлары Отыншының үстінен жала жапқан арыздар ұйымдастырады. Онда О.Әлжановтың Нарын болысы сайлаушыларының сиезінде өзіне берілген өкілеттілігін пайдаланып, қазақтардың жеріне жайылғаны үшін қала мещандарының малдарын тартып алғандығын, жайылым үшін ақша жинағанын жазды. Отыншының: «Уполномоченные г. Кокпектов с той весны жаловались на меня, заявляя, что будто бы захватывал лошадей горожан, производил насилие над городскими пастухами, отбирал от городских жителей тал, вырубленный им на киргизской земле, и одним словом, я их настолько притеснял, что им не стало житья от меня» деп губернаторға берген түсіндірмесінде жазғандай, заңды талап еткен жалғыз қазақты мүлде құрту үшін қаланың орыс пен татар байлары ұйымдасып, оның басына пәлені үйіп-төккен (Движение Алаш. Сборник материалов судебных процессов над алашевцами. Алматы. 2011. 1 том, 126 б.).
Олар билікпен астасқандықтарына сенсе, Отыншы заң арқылы әділеттілікке қол жеткіземін деп ойлады. Сол үшін жердің нақты иелерін басқалардың алдауы мен арбауынан қорғау үшін жан аямай күресті. Ол: «Кокпектинцы вообще такого мнения, что в отношении землепользования киргизы – бесправный народ: кто только захочет, тот может беспрепятственно и свободно пасти на киргизской земле. Как доказательство подобного мнения могут ссылаться на тот факт, что в настоящее время на киргизских земельных угодьях без разрешения пасутся десятки тысяч торгового скота Кокпектинских жителей» деп көзге шұқығандай етіп көрсетіп, өз талабын дәлелдеуге тырысты (Движение Алаш. Сборник материалов судебных процессов над алашевцами. Алматы. 2011. 1 том, 127б.).
Тірегі мықты, айласы мол жуан топ ақыры өз дегендерін істеді. О.Әлжа¬нов 1909 жылы бес жыл мер¬зімге Жетісу облысының Леп¬сі уезіне жер аудары¬лды. Отыншы семьясымен Лепсі уезінің орталығы Лепсі станицасына келіп қоныс тебеді. «Совесть моя чиста как хрусталь, а потом за собой не признаю» деп өзі жазғандай, ол халқы үшін еңбегін кіршіксіз жүрегімен одан ары жалғастыра берді. Жандармерияның бақылауында жүрсе де, Отыншы жекелей адвокаттық қызметпен айналысып, жергілікті қазақтардың мүддесін қорғауды жалғастырады. 1914 жылы мерзімі біткен соң, «Жетісу қазағының сөзін жоқтайтын көзі ашық азаматы аз» деп еліне қайтудан бас тартады. Елдің басына мынандай пәле туып тұрғанда, мен бұларды тастап кете алмаймын, өлсем-тіріл¬сем де бірге көремін, – деп Жетісуда қалуы оның жершілдік пен рушылдықтан ада, нағыз елін сүйген азаматтық бейнесін айқындайды. Отыншының патриоттық сезімге толы бұл сөзі оның Тарбағатайдағы туыстарына жазған хатынан алынған. Ол хатты көзімен көрген Міржақып «Сарыарқа» газетіндегі Отыншы қазасына байланысты қазанамасында келтіреді (Алаш құрбаны. Жас азамат. 4 – сан. 1918 жылғы 25 тамыз. Петропавл қ.)

ТОРЫ АЛА АТТЫ ҚАЗАҚ ПОЛКІНІҢ КОМАНДИРІ

АЛАШҚА АДАЛ ҚЫЗМЕТ ЕТКЕН ОТЫНШЫ ӘЛЖАНОВ

1917 жылы Ақпан төңкерісінен кейін Отыншы Әлжанов Жетісу облысындағы Алаш қозғалысы жетекшілерінің бірі болды. Ол сол кездегі уақытша үкіметтің Жетісу облысындағы комиссары Орест Шкапскийдің тілін тауып, одан қаржылай және қару жарақтай көмек алады. Жетісу облыстық қазақ сиезін өткізіп, автономия құру мәселесін көтереді. Отыншы Әлжановты Ыбрайым Жайнақов және Сатылған Сабатаевпен бірге осы кезеңде билікке келген қызылдар тұтқынға алады. Сол жолы Верный большевиктері түрмеде Орест Шкапскийді ұлымен қоса атып тастайды. Бұл үшеуі тек Әлихан Бөкейхановтар Мәскеуге, Кеңес өкіметінің алдына мәселе қойғанда ғана босатылған.
Зерттеушілер II Жалпықазақ сиезінде Жетісу облысынан келген делегаттардың үнемі Әлихан Бөкейхановпен пікірлес болып, даулы мәселелерде оны қолдағанын жазады. Осы сиезде Алашорда үкіметіне мүше болып сайланған Отыншы Жетісуға оралғаннан соң, Садық Аманжоловпен, Сатылған Сабатаевпен, Ыбрайым Жайнақовпен және т.б. азаматтармен тізе қоса отыра, сол кезде Лепсі уезіне кіретін, бүгінгі Аягөз, Алакөл, Үржар және Сарқан өңірлерінен жігіт жинап, сиез қаулысында көрсетілген халық милициясын құруға белсене кіріседі.
Отыншының әскер-милиция құру ісін бірден өз мойнына алып, тез арада Жетісудағы алғашқы Алаш полкін жасақтауы оның бұл саладан қара жаяу еместігін білдіреді. Оның атқарған жұмыстары шындығында әскери мамандықтарға жақын еді. Қайырбек Кемеңгер Отыншы туралы зерттеулерінде: «Ақмола облысының орталығы Омбы қаласында Отыншының он төрт жылғы өмірі өтті. Қайраткер қаладағы сот кеңселерінің маңайында жұмыс істеді. Облыстық сот әскери ведомстволарға бағынғаннан кейін, онда істеп жүрген адамдардың әскери шені болды (Қ.Кемеңгер. Омбыда оқыған қазақтар. Астана. 2007, 15 б.).
Отыншы кадрлық офицер болмаған күннің өзінде де, әскер ісін, оның құрылымы мен басқарылуын, ұрыс жүргізу тәсілдерін бір адамдай меңгерген өз ісіне жауапты батыл командир екендігіне дау жоқ. Бұл құрылған милицияның басты мақсаты дүрбелеңнен күйзелген елді ақтар мен қызылдардың тонаушылық әрекеттерінен қорғау болатын. Отыншының басшылығымен құрылған, атаман Анненковтың бөлімдерінің құрамында Черкасск-Покотилов бағытында Жетісу майданында шайқасқан қазақтың атты полкінің ерлігі туралы кезінде жақтыртпай жазса да, «Тар жол, тайғақ кешу» романында Сәкен Сейфуллин де мойындауға мәжбүр болған (С.Сейфуллин. Из Урджара. Как воюют казахи. Тернистый путь. Алматы, 1925. С.348.).
Отыншы Әлжанов негізін қалаған Жетісудағы атты қазақ полкі жүздіктер түрінде құрылған. Құрылу үлгісі казак-орыстардікіндей болған. Қару-жарақпен, қаржымен, азық-түлікпен Колчактың уақытша Сібір үкіметі қамтамасыз етіп, кәдімгі әскердің жағдайына қойған. Жетісу қазақ полкі атаман Анненковтың «Ерекше Жетісу корпусының» құрамында соғысқан. Қазақтар бұл әскери бөлімді «Торы ала атты қазақ полкі» деп атаған.
Отыншы Әлжановтың күрес жолына қарасаңыз, оның Кеңес өкіметімен ымыраға келмегенін көреміз. Ол Көктұмаға кенеттен шабуыл жасаған «Красные горные орлы Тарбагатая» қызыл партизандарының қоршауында қалады. Еріксіз қорғана отырып, шіркеудің төбесіне шығып алып, пулеметпен берілмей атысады. Ала алмайтынын көрген жау ағаш шіркеуді өртейді. Өртенген шіркеудің мұнарасынан секіріп түскен Отыншыны қызылдар атып өлтіреді. Бұрынғы әңгіме бойынша, қазақтың осы біртуар перзентінің сүйегі Мақаншы жанындағы Жәйтөбеде жерленген делінеді. Бұл оқиға 1918 жылы 21 тамызда болған. Отыншының қазасы туралы Семейге Алашорда үкіметіне Базарбай Мәмбетов пен Ыбрайым Жайнақов хабарлайды. Осыған байланысты «Абай» журналы «… Алаш баласына Отыншының шығыны батады, орны ойсырайды. … Жетісудағы ағайындарға басшысынан, көсемінен айырылғаны жан ауыртарлық іс болды. Тағдырға шара бар ма?» деп азалы көңілін білдіреді.
Осы оқиғадан кейін оның ағайындары Отыншының жанұясын елге көшіріп алады. Бұл жанұямен бірге сүйегі садыр Ахмет деген кісінің солармен бірге көшіп келіп, бір жылға жуық тұрғанын ел айтатын.

Мұхтарбек Кәрімов
Семей.

(Жалғасы бар)

Осы айдарда

Back to top button