Мәдениет

Қойлы ауылдың түні де керемет

Қойлы ауылдың түні де керемет


Арланмен алысқан Рекс, желмен жарысқан Көк жебе

Қосақшоқының жері бай, құт-береке дарыған жайлау. Көк майса шөбі малға азық, көзге көрік, көңілге тоқ.

Ауылға Ақжайлаудан Талғат ағамыз келді. Астына бітімі бөлек,түсі де ерекше теңбіл көк ат мініпті. «Көп үйірдің ішінен таңдап міндім. Биыл құнанға шығады. Атын «Көк жебе» деп қойдым. Күзде болатын сабантойдың бәйгесіне қосып, бағын сынайын деп едім. Әділет аға, Шоқының етегіне таң асырып, баптасақ қайтеді», – деді.

Әділет пен Талғаттың біздерден төрт-бес жас үлкендігі бар. Екеуі ақылдасып жүріп, жерошақтағы жалынды отқа қорғасынды балқытты. Ұсақ тесігі көп ожау арқылы быжылдатып бытыра құя бастады. Сосын оншақты «картечь» құйды. Дәрі-дәрмек, бытыра салып, газет қиындысымен нығыздап оқ дайындады. Аңшылыққа сақадай сайланып жатыр.

Таңертең бірі Саржайлауға, екіншісі Көк жебеге мініп, жалғыз мылтықты асынып аң аулауға кетті. Екі аңшыға қанжығалары майланып қайтуын тіледік.

Әділ екеуіміз ескі жұртқа барып, қи аударып, шөпшек теріп, отын жинаймыз. Үй шаруасы Мәрзия апайымыз бен Амангүл қарындасымыздан артылмайтын.
Бірі жататын отауды жинаса, екіншісі қараша үйдің текеметін қағады, ас әзірлейді. Ал кішкентай қарындасымыз Айнұр мен Серік бауырымыз біздерге шамалары келгенше көмектесуге тырысады. Бітпейтін, таусылмайтын үй тіршілігінен бос уақытымызда санамақ, жұмбақ, ертегі, мақал-мәтел, өлең-жыр айтып жарысамыз. Жаздың ұзақ күнінде біздерге ермек болатын. Тамағымыз тоқ, көйлегіміз көк. Құрт-май жеп, аққа тойып жүретінбіз. Киіз үйдің маңында көк төбет Рекс пен неміс овчаркасымен шатысы бар дүрегей Қойбағар жатады. Олар да бізге мейіріммен қарайтын сияқты болып көрінетін.

Біз абайсызда жығылып, тізе, шынтағымызды қанатып алсақ, «Ішегің шықпайды, қайта арам қаның кетеді. Жетіге келгенше жерден таяқ жейсің» деп жұбатып отыратын Ұлтуған әжеміз. Ауырып қалсақ, әрқайсымызға әртүрлі қазақша ем жасайтын. «Ауру батпандап кіреді, мысқалдап шығады. Ауырып тұрдың, аунап тұрдың» деп, сөзбен аурудың бетін ары қайтаратын. Теріскен шыққанда, үш адал, үш арамды қосып айтып, «қайран тілім боқ болды-ау, құйыршығы жоқ болды-ау» деп айтқызып, ұшықтап, үшкіріп-түшкіріп жазып алатын.

Ымырт жабыла аңшылар келді. Қанжығалары майлана қоймапты. Атып алған бес-алты үйректері, соғып алған қоян, түлкісі бар. Кешкі дастарқан басында отырғанда:

-Біздің Тақа қол мерген екен, – деді Әділет ағамыз аңшылықтың қызығынан хабардар етіп. – Көлге қонған үйректі үркітіп, ұшып бара жатқанда, көздемей атады. Көк жебені де сынап көрдік. Алысқа салса талмайтын, күдірге шапса, самғайтын, аламан бәйгеде алдына қара салмайтын желтимес сәйгүлік болайын деп тұр екен. Көк жебе түлкі мен қоянның адымын аштырмады, Талғат сойылмен соғып алды емес пе. Айтпақшы, қайтып келе жатып, сеңгір көк таудың етегінде бір үйір қасқырды көрдік…

-Тәйт әрі, атын атама. «Иттің иесі болса, бөрінің тәңірі бар» деген. Ит-құс демейсің бе, – деп тыйып тастады Іле аға.

-Иә, сол ит-құстың соңына түсіп едік, шатқалға келгенде, бізді адастырып кетті,- деді кінәлі дауысымен Әділет.

– Қап, әттеген-ай! Бөлтіріктерін ауыздандыруға алып шыққан ғой. Бүгін түнде қораға келмесе игі еді, – деді Ілияс аға.

Аңдардың ішінде терісін тірідей сыпырса да, иттер жабыла талап жатса да, «қыңқ» етпейтін ең қайсары, ең ақылдысы, ең қасиеттісі, туған жеріне деген ең адалы – осы көкбөрі ғой.

Қызықтың бәрі түн ауғанда басталды. Отар қорғанының төрт бұрышына фонарь шам ілініпті. Арсылдаған иттердің дауысы мен «Айтақ, айтақ» деген ағаларымның айқайы, өкірген өгіз бен мөңіреген бұзау, жамыраған қой-ешкі… Нұраш аға қолына шам алып, сиырлар мен бұзау қамалған шарбаққа қарай кетті.

-Қоршауды тіреңдер! – деп айқайлады біреу. – Қашарды бұзып кетсе, қой қасқырға жем болады.

Бәріміз шарбақтарды иықпен итеріп, тіреу қойып жүрміз. Қой қашарының бір шеті қалың қарағанға жапсарлас құрылған еді.

Тағы баласы асқан ептілік танытып, итке де шалдырмай, адам көзіне де түспей айла жасап жүр. Әккі болған арлан жыңғылды паналап келіп, қоршаудың сыртынан «арс» ете қалғанда, дүркіреген қой-ешкі бергі беттегі қоршауды бұзып кетердей сеңше соғылысады. Әншейінде қашарға қамағанда, әрең сыятын отар үркіп, ылықсығаннан шарбақтың жартысы босап қалған.

Аспанға мылтық атылды. Қасқырдың үйірі жазыққа түсіп қаша жөнелген болу керек, Қойбағар мен Рекс арсылдап, қараңғыға сіңіп кете барды.
Таң атқанда, түндегі абыр-сабыр түстей болып көрінді. Қойбағар киіз үйдің іргесінде көлеңкелеп жатыр екен. Рекс көрінбейді. Ауқаттанып алған соң, Нұрзағи тәтем Әділетті шақырып алды да:

– Германияға көшіп бара жатқанда Николай «малыңа серік болсын» деп аманат етіп тастап кетіп еді. Обалы нешік… Рексті атып таста, – деді. Бұны естіген біздер дел-сал болдық. Рексті қимай тұрмыз.

Түнде көкжал үйірін қуып жеткен екі ит тегеуріні тең емес шайқасқа түскен екен. Қойбағар сытылып шығыпты. Ал төбет арланның өзімен алысқан болуы керек. Дәл желке тұсын түз тағысы жұлып жіберіпті. Қалай тірі келгені белгісіз. «Ит жанды» деп осыны айтса керек.

Әділет ағамыз бастаған бір топ Рекс паналаған будкаға жақындадық. Бір бұрышта Рекс қансырап жатыр екен. Терезеден мылтықтың ұңғысын ғана енгізіп, Әділет теріс қарап тұрып мылтықтың шүріппесін басты.

Қойлы ауылдың түні де керемет

* * *

Әділет пен Талғат ат баптауға кірісіп кетті. Көк жебені қыраттың ақселеу шүйгін шөбіне арқандап, сұлы беріп, таң асырды.Он шақты күн өткен соң Талғат төрт атты жетектеп әкеп, ерттеп, белдеуге байлады.Өзі Көк жебеге мінді.Әділет Саржайлауды тізгіндеді. Әділ екеуімізге Гүлсары мен Қара дөнен бұйырды.
Төртеуіміз ауылдан ұзап шығып, жазыққа қарай беттедік.Ат тұяғының дүбірінен Саржайлау ойқастап ала жөнелді. Басын ішке тартып, қырындай жүріп, билеп келеді. Жануардың сұлулығына көз тояды.Әділет тізгінді тарта түсіп тебініп қалғанда, алдыңғы аяқтарын тарпып жіберіп, аспанға атылды.

– Анау биік дөңді айнала шабамыз. Жақын жерге жарыссақ, Саржайлау жеткізбей кетіп жүрер,- деді Талғат. Жылқышы баласының сөзінде өзіне де, астындағы атына да сенімділік мол еді. – Сен екеуің ертоқымнан түсіп қалмаңдар. Аттың жалына бір қолмен жабысып алыңдар.

– Ал онда не тұрыс, бас қамшыны, – деді Әділет.Бірі менің атымды, екіншісі Әділдің атын қамшымен тартып-тартып жіберді.

«Ап» дегеннен Саржайлау құрық бойы алға шықты.Гүлсары мен Қара дөнен үзеңгілес келе жатыр. Маңдайдан соққан жел шашымызды тарап, құлағымыздың түбінен гуілдейді. Алдымыздағы екі қара біртіндеп ұзай берді. Шашаларына шаң жұқпайды. Шабыстары ерен.

Бас бәйгеден үміт үзілді.Ендігі бәсеке Әділмен болмақ. Қайсымыз үшінші орынға тұрақтаймыз, қай аттың шабысы бар, соны анықтау.

Бір кезде тобылғы аралас қалың қарағанның ішіне кірдік. Белден келетін қараған ұсақ қылтан жапырақтарымен аттың сауырын сипап, сусып қалып жатыр. Қайтадан жазық алаңға шыға бергенде, Қара дөненнің шабысы бәсеңдеп, Гүлсарымен құйрық тістесіп қалған еді. Тоқ жүрген шабан аттың шамасы осы болса керек. Межелі дөңді айнала бергенде ұзап бара жатқан қос сәйгүлік ырғып өтті.

– О, әкең… жыра,- деген айқай естілді. Санамды «Қазір ат құласа, аяғым үзеңгіде қалып қоймаса екен» деген ой осып өтті. Әділ екеуіміздің аяғымыз үзеңгіге жетпеген соң, үзеңгі бауға салып алғанбыз. Мен жанталасып екі қолмен аяғымды шығаруға кірістім.

Гүлсары аққан бойы екпінмен келіп ордан секірді. Артқы аяғы жыраның шетіне ілінді де, шойнаң етіп барып бойын түзеп алды. Қара дөнен кілт тоқтады. Мен аттың құлағынан асып барып жыраның арғы бетіне домалап түстім. Екі аунап орнымнан тұрғанымда, жауырыным арқама жабысып қалғандай болды. Қорқыныш пен ауырсынғаннан дыбысым шықпай, көзіме жас толды. Әйтеуір он екі мүшем сау екен.

Үшеуі аттың басын тартып, кері айналды. Талғат Қара дөненді ұстап әкеп берді де:

-Қаны қызған аттың аяғына жем түспесін, желе жортып үйге қайтыңдар, – деп бұйырды. Әділет екеуі аттарының басын жазыққа салып шаба жөнелді. Сонымен, Көк жебе мен Саржайлаудың бәсекесі мәреге жетпей қалды.

Тілеукен Тілеубердіұлы

Осы айдарда

Қоғам

Қойлы ауылдың түні де керемет

Қойлы ауылдың түні де керемет


Маған ұнайтыны – Қосақшоқының тап-таза, ашық, көкпеңбек аспаны. Ақ ұлпа бұлттары көшіп, шоқы басын аймалап тұрғандай болатын. Түнгі аспан тіпті керемет! Бүкіл жұлдыз атаулы анық көрінетін. Түндігі түрілген шаңырақтан қарап жатқанға не жетсін!

Қонақ несібесін ала келеді, қажетін алып кетеді

Қойлы ауылдың құтты үйінен қонақ та үзілмейтін. «Құтты қонақ келсе, қой егіз табады» деп отыратын Нұрзағи тәтем. Қонақ өз нәсібесін ала келеді. Әкелген тәттілерін сөмкесінен шығарып, «балалар жесін» дейді. Тәтеміз дорбадағы кәмпиттерін дастарқанға салады. Ондайда бет-аузымыз былғанып, бүйіріміз шыққанша тойып қалатынбыз. Келгендер «Жеңгемнің асы дәмді, шайы тәтті, бауырсағы ерекше» деп, бір-екі кесе шай ішіп, ет жеп, көкмайсаға аунап-қунап қайтатын.

«Қонақ риза болса, құдай разы болады» деп айтып отыратын тәтеміз. Келген қонаққа қой сойып үлкендер әбігерге түсіп жатқанда, біз балалар өзімізше қуанатынбыз.

Біз – ойын баласы, ойыннан өзге ойымызда ештеңе жоқ. Сонда ойнайтын ойындарымыз – «Жасырынбақ», «Ақ терек, көк терек», «Үйшік-үйшік», «Ақсүйек». Аты бар, заты бар ойындар. Ойнап жүріп, сөйлейміз, сөйлеп жүріп тақпақтатамыз: «Тау басында трактор, Бұрандасын бұрап тұр». Арасында Нұрыш ағамыз бен Бақытхан жеңгеміздің ұлы Серік бауырымызды мазақ етеміз:

Серік, Серік, Серкебай,
Машинасы бортабай.
Тауға барса, отын жоқ,
Үйге келсе, қатын жоқ.

Осының бәрін қызық көретінбіз.

Айына бір рет міндетті түрде келетін қонағымыздың бірі – «заготконтораның» тері-жүн жинаушысы Самат ағамыз. Совхоздан жеке көлік алып, мініп келген Самат аға «Жеңге, мына байлыққа ие болыңыз» деп, ақша толы қара дипломатын ұстата салады. Өзімен бірге бір жәшік «Столичная» арағын да арқалай келеді. Бірінші күні ағамыз жаңа сойылған бағланның етін жеп, араққа сылқия тойып алады. Ондай кезде ағамыздың астыңғы ерні салбырап, тез-тез сөйлегендіктен, не айтқаны ұғынықсыз шығып, түкірігі шашырап отыратын.

Ертеңгі күні жұмысқа кірісеміз. Самат аға қапқа салынған жүндерді, қанар толы терілерді өлшеуге кіріседі. Кешегі «батыр ағамыз, жақын ағамыз» ешкім танымастай өзгереді. «Мынаны екінші сортпен алам, мына тері кесіліп кетіпті» деп бағасын төмендетуге тырысады. Әділ екеуіміз жүн-терілердің арасына салмағын арттыру үшін тас тығып, әлек боламыз.

Ендігі бір қонағымыз – уақытынан кешікпейтін, межелі кезде келетін мал дәрігері Балтабек аға. Ол сері ағамыздың келе жатқанын алыстан-ақ танитынбыз. Күн шығыс жақтан қара күрең атының қанжығасына асай-үсейін байлап алып, ертоқымға бір жамбастай отырып, асықпай аяңдап келе жатады. Ауылға тақағанда аттың басын бос салып, шылбырын балаларға тастай салады. Қолындағы қамшысын құрма етігінің қонышына тығып жібереді. Шай ішіп, шөлін басқан соң, қажетті дәрі-дәрмегін таратып жатып: «Айдың пәленбай күні келемін. Егетін, ен салатын, піштіретін малдарыңды қораға қамап қойыңдар» деп әмір етеді. Онысы сол кезде «қол үзігімді де ұмытып кетпеңдер, беретін малдарыңды дайындай беріңдер» дегені.

«Обкаткадан» шығару операциясы

Бұл жолы су жаңа ГАЗ-52 машина мінген, Аягөз қаласында «Казселхозтехника» мекемесінің жүргізушісі, Іле ағамыздың ортаншы ұлы Әсет ағамыз демалысқа шыққан балаларды алып келген еді. Олардың ішінде жылқышы ағамыз Құдайбергеннің ұлдары Қуат пен Аманкелді, совхоздың озат механизаторы, сары К-700 тракторының иесі Құтанов Ақылбектің ұлдары Ардақ пен Бауыржан бар. Ақылбек аға Ұлтуған әжемді «бөлеміз» деп жақын туыстығын айтып жүретін.

Қуат пен Ардақ үшеуіміздің жасымыз қарайлас. Тете өсіп, тай-құлындай ойынымыз жарасқан туыстармыз. Ал Аманкелді мен Әділдің жастары шамалас, Бауыржанның жасы бәрімізден кіші еді.

Әсет аға жаңа мәшинесін дөңестеу жерге қойып, «Өкіметтің көлігі, жолаушы болмаңдар» деп ескертіп, киіз үйге кіріп кетті. Тәтемнің теңдесі жоқ бауырсағын жеп, қаймағы бетіне шыққан күрең шайын ішіп отырған.

Біз жоспар құра бастадық. Мақсатымыз – қалай да су жаңа машинаны кең жазық далада шаңын аспанға шығарып, «обкаткадан» шығарып көру. Әсет аға ас ішкен соң, мызғып алатын әдеті бар еді. Қойлы ауылға келгенде басшылықтан рұқсат алып, сұранып келетінін білетінбіз. Енді ол совхоз орталығына кешке қарай қайтуы тиіс. Бізде жарты күн мүмкіндік бар. Жаңа машинаның рөліне отыру әрқайсымыздың арманымыз боп тұр. Бірақ қайсымыздың батылымыз барып, кілтсіз тұрған көлікті тізгіндейміз, мәселе осында.

Үлкендер шай ішіп отырған киіз үйді бір айналып шықтық. Бұл -біздің «разведкамыз». Әс-ағаның төрдегі оюлы көрпе-жастыққа басы тиген сәтін аңдып жүрміз. Топталып жүрсек сезіктеніп қала ма деп, екіден-үштен бөлініп алғанбыз.

Жоспар бойынша қара сымнан кілт жасап, көлікті от алдыратын Қуат пен Ардақ – кабинада, қалғанымыз оңтайлы кезі келгенде бортқа секіріп мінуіміз керек.

Тағат таусылып барады. «Разведкаға» кеткендердің келетін түрі жоқ. Қуат, Ардақ және мен «Күрең арғымақтың» ту сыртынан келдік. Су жаңа машинаның сыры да кеппегендей, иісі мұрын жарады. Жайлап есігін аштық. Қуат рөлге отырды. «Разведканың» жігіттері де жан ұшырып жүгіріп келе жатыр екен. Көліктің бортына шықтық. Дайынбыз деп «шопыр» жігітке белгі бердік. Өрде тұрған машина жаймен төмен қарай жылжи жөнелді. От алдырған жоқпыз. Дауысынан Әс-аға оянып кетуі мүмкін. Сайға қарай екпін алып келе жатқан машина «ыңқ» етті де, гүр ете қалды. «Қырқ» деген дыбыс шығып, сайын даланы бетке алып жүйтки жөнелді.

Газикті тізгіндеп келе жатқан Қуат ішіміздегі «тәжірибесі бар кәнігі шопыр» сияқты. Шопан ағамыз біраз жыл бұрын социалистік жарыста жеңімпаз атанып, «Москвич» көлігін сыйға алған болатын. Алайда, ол машинаны «Сенің жайлауың Сандықтаста ғой. Жол алыс, бала-шағаңды тасып жүр» деп Құдайберген інісіне бере салған болатын. Сол жеңіл көлікті тізгіндеп, дағдыланып алғаны көрініп тұр.

Қойлы ауылдың түні де керемет

Жазыққа шығып, қара жолдың табанына салып келе жатырмыз. Жаңаның аты жаңа ғой. Өрге салсаң ыршып, сайға бұрсаң зуылдап ала жөнеледі. Шоқының бірін айнала бергенде, кабина мен борттың ортасынан будақтаған көк түтін шықты. Үстінде тұрған біздер шошып кетіп, кабинаның төбесін ұра бастадық. Терезеден басын шығарған Ардақ «не боп қалды?» деді. Сірә, «кезегіміз келді, рөлге ауысып отырайық» деп айтама деп ойласа керек.

-Ойбай, машина өртеніп жатыр! Тоқтаңдар!-дейміз. – Қазір бензин атылады!

Әйтеуір бала кезімізде естіп білгеніміз сол еді.

Астымыздағы жаңа көлік кілт тоқтады. Моторын өшіре қойдық. Бәріміз түсіп, машинаны айналшақтап жүрміз. Иісі мұрнымызға бармаса да, өзімізше жорамалдап жатырмыз. Бір қырдан асып, қолында таяғы бар Әс-аға жүгіре басып, айғайлап келе жатыр екен. «Сасқан үйрек артымен жүзеді» демекші, береке-бірлігіміз жайына қалып, жан-жаққа бытырай қаштық. Алысырақ барып, бір-бір төбенің басына шығып алғанбыз.

Әс-аға келіп машинасын от алдырды. Жылжып бара жатқан машинаны көріп жүрегіміз зу ете қалды. «Иен далада тастап кетсе қайтеміз» деген үрей пайда болды. Көлігін кері айналдырып, тегістеу жерге қойды. Сосын киімін ауыстырып, машинаның астына кірді. Бір затын қозғап көрді де, қол бұлғап біздерді шақырды. Біздер қорыққаннан басымызды шайқадық, бірақ ауылға жету үшін талай жер жаяу жүру керек. Амал жоқ, аяғымызды аңдып басып, ақырындап жақындадық. Кінәмізді мойындап, басымызды төмен салбыратып алғанбыз.

– Сен үшеуің бері келіңдер!- деп бұйырды үш ересегімізге. Бардық.

– Кір мына машинаның астына. Ана темірді ұстап көріңдер,- деп созған қолдарымызды ысып тұрған жұмыр темірге тигізіп-тигізіп алады. Тыз ете қалған қолымызды үрлеп жатырмыз. Жылағымыз келсе де, сазарып алғанбыз. Дауысында ыза да бар, амалсыздық та бар. Әр үйдің еркелерін жазалай алмайтыны белгілі.

– Қол тежегішін қосып қойып жүргізгенсіңдер, су жаңа машинаны обалды қылдыңдар,-деп бұрқылдап жүріп істен шыққан тетігін ажыратып тастады. Сосын бәрімізді машинаның бортына тиеп алып үйге алып қайтты.

Тілеукен Тілеубердіұлы

Осы айдарда

Back to top button